Geloof jij dat je de enige bent . . . (3)

… die moeite heeft met oefenen? Geloof jij dat je de enige bent die na 10 seconden al afgeleid is en zich verveeld. Heb jij ook last van ‘ondermijnende’ gedachten als:

‘Doe ik het wel goed?’

Als je merkt dat je deze gedachte hebt tijdens de oefening, kun je erkennen dat je deze gedachte hebt. Je hoeft er niet tegen te vechten, je hoeft er niet verder over na te denken, je hoeft de vraag niet te verdringen. Je stelt alleen vast dat je deze gedachte nu hebt en je brengt je aandacht weer vriendelijk terug naar je lichaam.

 ‘Ik kon me niet ontspannen.’

In deze oefening gaat het er niet om dat je ontspant en dat je daarvoor je best doet. Als je probeert om een speciaal doel te bereiken dan ga je daarvoor extra je best te doen en het bijproduct daarvan is ´spanning´. Waar het om gaat is dat je met je aandacht aanwezig bent bij de verschillende lichaamsdelen. Als dat ontspannen voor je is, dan kun je dat vaststellen en met je aandacht weer terug gaan naar je lichaam. Als je er gespannen van wordt, dan kun je dat vaststellen en met je aandacht weer terug gaan naar je lichaam. We proberen niet een bepaalde toestand te bereiken, alleen te ervaren wat er nu is.

 ‘Ik viel in slaap.’

Het kan gebeuren dat je in slaap valt en misschien vind je dat prettig, misschien ook niet. De bodyscan is een oefening in aandacht en daarom juist een oefening om wakker en alert te zijn. Je hebt echter niet gefaald als je in slaap bent gevallen. Je kunt alleen vaststellen dat je nu bij deze bodyscan in slaap bent gevallen. Belangrijker is dat je vriendelijk bent voor jezelf. De volgende keer neem je jezelf voor om wakker te blijven. Het kan helpen om je aandacht te richten op de sensaties die je ervaart in je lichaam en werkelijk te voelen wat je voelt.

 ‘Ik kon er niet bij blijven, mijn aandacht werd de hele tijd afgeleid.’

Goed dat je dat constateert. Waardoor werd je aandacht afgeleid? Kon je je aandacht weer terugbrengen? Dat is precies de oefening: het oefenen om met je aandacht aanwezig te zijn bij een bepaald lichaamsdeel, op te merken wanneer je aandacht afgeleid is en deze weer vriendelijk terugbrengen. Al wordt je aandacht 100 keer afgeleid, dan breng je hem gewoon weer 100 keer terug.

 ‘Ik verveelde me, ik vond het te lang duren.’

Het kost best veel inspanning om met je aandacht bij het nu aanwezig te zijn. De Mindfulness training is niet voor niets een training van 9 weken, het is iets wat je kunt leren. Wanneer je merkt dat je ongeduldig wordt en je gaat vervelen, dan is dat ook iets om op te merken. Je hebt een gedachte: ‘het duurt wel erg lang’ of ‘ik verveel me’.

Misschien merk je gevoelens op van irritatie en boosheid of frustratie. Ik weet, het is niet prettig en toch hoort het erbij. De kunst is om op te merken dat je deze gedachte en deze gevoelens hebt, je hoeft ze niet te verdringen of weg te stoppen. Je hoeft er niet naar te handelen. Je kunt vaststellen dat je dit nu denkt en voelt, en je aandacht opnieuw terugbrengen naar je gewaarwordingen in je lichaam.

 ‘Mijn benen wilde niet stilliggen (als je de oefening in lig doet), ik moest bewegen.’

Prachtig! Je bent je bewust van wat er is, het doet er niet toe wat, het gaat niet om goed of slecht. Ook hierbij geldt: stel vast dat je benen niet stil kunnen liggen en breng je aandacht weer terug naar dat deel van je lichaam waar je gebleven bent. Je hoeft er niet tegen te vechten, of het te onderdrukken. Misschien heb je gedachten zoals: ‘ik wil opstaan en bewegen’, ‘ik ben het gewoon zat’. Probeer dat allemaal zo goed mogelijk te erkennen want dat is jouw ervaring op dat moment en dat is wat je eigenlijk wilt weten. Dus erken het en richt je aandacht daarna zo goed mogelijk weer op het lichaamsdeel waar we mee bezig zijn.

‘Mijn ademhaling ging niet goed volgens de instructies.’

Wees vriendelijk voor jezelf en stel gewoon vast dat je anders ademt dan op de instructie wordt gevraagd. Je kunt tegen jezelf zeggen: ‘ik adem anders, nou dat is dan gewoon zo’. Adem op de manier die voor jou goed voelt op dat moment.

 

Ik ben benieuwd of jij zelf ook nog iets hebt ontdekt over belemmerende gedachten dat je wilt delen met de andere lezers. Je bent uitgenodigd om je reactie achter te laten in het commentaar veld hieronder:

No comments yet.

Geef een reactie