Zijnsoriëntatie

 

Spiritualiteit, creativiteit en inspiratie beginnen daar waar je losser en ruimer bent dan je geconditioneerde geest. Als je daar in leert vertoeven door meditatie dan kun je in contact komen met een staat die zich kenmerkt door een diepe rust en geïnspireerde stilte, die merkwaardig genoeg door niets verstoord kan worden. Ze is onafhankelijk is van voorafgaande gebeurtenissen. Je kan dan op een mysterieuze wijze in contact komen met gevoelens van stroming, straling, ruimte, zorgeloosheid, licht, vreugde en liefde.
Dit bewustzijn wordt ook wel als non-duaal bewustzijn aangeduid, aangezien je jezelf in die ervaring niet scherp kunt omschrijven. Je ervaart jezelf niet meer ‘los’ van de omgeving maar als ‘heel’ of als één met de omgeving ervaart. Non-dualiteit is de natuurlijke aard van ons wezen. Deze oorspronkelijke staat kan slechts ontdekt worden, ze kan niet worden gecreëerd door je psyche (b.v. door je best te doen).

Je lichaam kan een belangrijke toegangspoort worden voor spirituele ontwikkeling, want alle kramp en conditionering van je psyche vertaalt zich op een of andere manier ook in spanning en stress in je lichaam. Andersom geredeneerd: door het uitvoeren van lichamelijke oefeningen kun je via het contact met je verkrampingen, een toegangspoort krijgen tot Zijn.
Cruciaal hierbij is de houding waarmee je die kramp benadert. Ik leer je hier de juiste wijze waarop je kramp zal verminderen en je ontspant. Daarom is het trainen van je houding een belangrijk aspect van meditatie. ‘Bevrijden’ van je lichaam is onlosmakelijk verbonden met opening en verlichting van je totale wezen.

Meditatie is geen tovermiddel waardoor je opeens geen last meer hebt van de beslommeringen van alle dag. Er verandert namelijk niets aan je huidige situatie. Wat je wel kan veranderen is de houding waarmee jij leert om met je beslommeringen om te gaan. Een accepterende houding maakt je op termijn milder naar jezelf en anderen, gelijkmoediger, waardoor je je leven als lichter en zinvoller ervaart. En omdat je dan meer ontspannen bent zullen veel lichamelijke ongemakken ook veranderen, minder hinder geven of zelfs verdwijnen. De hier gegeven meditatie is gebaseerd op de Zijnsgeoriënteerde werkwijze van Hans Knibbe. Deze bestaat uit meditatie in beweging gevolgd door zitmeditatie. Het is een eenvoudige- en voor iedereen bereikbare manier van oefenen die je helpt om in jezelf te landen, te aarden en te ontspannen.

  • Meditatie in beweging helpt je bij het direct waarnemen van wat er is op mentaal, lichamelijk en energetisch niveau. Door lichamelijk te bewegen, b.v. door het uitvoeren van milde energetische oefeningen en ademoefeningen, word je losser en ervaar je gemakkelijk gevoel van stroming, ruimte, licht en zorgeloosheid. Wanneer je met een ‘beginnersmind’ beweegt, kun je ook iets proeven van de open staat en diepe stilte die de basis vormt van ons bestaan. Op deze wijze vorm gegeven is mediteren eigenlijk niets anders dan een aangename wijze van oefenen die je geest kalmeert en tot rust brengt waardoor je lichaam ontspant en losser wordt.
  • Zit-meditatie lijkt op het eerste gezicht een eenvoudige meditatietechniek, maar als Westerling word je zittend op je kussentje al snel geconfronteerd met je onrustige dagelijkse denkgeest. Daarom beoefenen we de zitmeditatie ná het bewegen. Zodoende kun je de staat van Zijn, die je door te bewegen hebt ervaren, continueren tijdens het zitten. Als je later thuis in een rustige omgeving het ‘Mindful Zijn’ herhaalt, creëer je de ideale situatie om te oefenen in het herkennen van je oorspronkelijke staat en leer je open aanwezig zijn bij alles wat is.
Comments are closed.