FAQs

Wat is het doel van Markfulness?

Markfulness heeft drie doelen:

  • 1. Het tot rust brengen van je ‘denken’, je geest en de continue maalstroom van gedachten die in je hoofd aan de gang is. Het verkrijgen van innerlijke vrede.
  • 2. Het vergroten van de energie in jezelf.
  • 3. Het vergroten van inzicht in je denkpatronen: automatische gedachten en overtuigingen die je beperken om te leven zoals je graag zou willen leven.

Je leert zicht krijgen op negatieve gedachtes en overtuigingen, op gevoelens, op onderliggende behoeftes, verlangens en waarden die voor jou belangrijk zijn. Je leert begrijpen waarom je je steeds aanpast of wegcijfert, waarom je je klein maakt.
Je leert om effectief te handelen in overeenstemming met je persoonlijke waarden en doelen, ook al zijn er potentieel verstorende gedachten of gevoelens aanwezig. Je leert een zinvol leven te leiden.

Wat is het kenmerkende aan Markfulness?

Het kenmerkende aan Markfulness is dat het je leert om je tot rust te komen door ‘niet je best te doen’.
Je leert iets te bereiken door ‘niet-doen’.
Mindfulness is de vaardigheid om oordeelloos je ervaringen in het hier en nu te observeren en te ondergaan, zonder actie te ondernemen om ervaringen te vermijden, te controleren of vast te houden. Het gaat niet over ‘wat je denkt over die ervaring’, maar het gaat over wat je ervaart: voelt, proeft, ruikt etc. Mindfulness en aandacht zijn eigenlijk synoniemen van elkaar. Mindfulness haalt je uit je ‘automatisch denken’. De technieken zijn gemakkelijk te leren en direct toepasbaar.

Voor wie is Markfulness bedoeld en voor wie niet?

De training is bedoeld voor mensen die behoefte hebben aan rust in hun hoofd en meer energie willen hebben.
Mensen die bereid zijn om op een open en niet oordelende manier te experimenteren met korte oefeningen in aandacht, zonder daarbij naar resultaat te streven. Heb jij het lef en geduld om een oefening te doen terwijl je niet weet wat het je oplevert? Ben jij nieuwsgierig en zou jij jezelf beter willen begrijpen en jezelf meer willen accepteren? Als je deze vragen met ‘ja’ hebt beantwoord dan is Markfulness zeer waarschijnlijk iets voor jou. Wil jij per se van je lichamelijke en/of geestelijke klachten en ongemak verlost worden en wil je dat de oefeningen direct resultaat opleveren? Zoek dan een andere oplossing.

Moet je problemen hebben om mee te doen?

Nee. Zoals eerder aangegeven leidt Mindfulness tot zelfinzicht en helderheid. Je kunt het daarom gebruiken als middel tot persoonlijke ontplooiing. Omdat het je ook compassievoller maakt naar jezelf en naar anderen, is het ook effectief als basis om relaties met anderen te verbeteren.

Het is echter waar dat Mindfulness zeer effectief is gebleken bij de behandeling van problemen in de zin van: stressklachten, angst, depressie of chronische pijnklachten van nek/schouder en onderrug, bij onverklaarbare lichamelijke klachten als een prikkelbare dikke darm, hyperventilatie, fibromyalgie, hoofdpijn en chronische pijn.

 

En mijn verstand dan, dat lijkt helemaal niet meer belangrijk?

Je verstand is erg belangrijk mits je het op een bewuste manier kunt gebruiken. Sommige gedachten helpen je ook heel goed bij waar je mee bezig bent.

Regelmatig komt het echter voor dat er alleen maar gedachten opkomen, die je afleiden van waar je dat moment mee bezig bent (bijvoorbeeld als je denkt aan alles wat je nog moet doen). Het kan ook zijn dat er een soort commentaarstem in je hoofd is, die alles van commentaar voorziet bij wat je doet. Dit noemen we de zogenaamde ‘automatische piloot’. Als je op de automatische piloot draait dan werk je op automatismen en het kenmerk daarvan is dat die vooral onbewust plaatsvinden. Een automatisme controleert zichzelf niet of het nog wel de meest effectieve reactie is die op dat moment mogelijk is.

Mindfulness helpt je om bewust met al deze verschillende soorten gedachten om te gaan en daarna zelf een keuze te maken. Je leert je verstand, je denken, voor je te laten werken.

Moet ik nou alles maar accepteren in het leven?

Nee. Acceptatie gaat om het leren stoppen met vechten tegen onvermijdelijke zaken in het leven, zoals je overtuigingen, je gedachten maar ook menselijk lijden. Maar dat betekent dus niet dat je je maar passief moet neerleggen bij alles wat je overkomt. Als jou onrecht wordt aangedaan dan is het belangrijk om daar iets van te gaan zeggen. Juist daarbij is Markfulness essentieel bijvoorbeeld door het leren gebruiken van geweldloze communicatie.

Is het niet zweverig, zo’n Markfulness training?

Misschien. Markfulness gebruikt een variëteit aan oefeningen met als uitgangspunt dat je maar één ding tegelijk kan doen.
Of je neemt zintuiglijk waar, of je interpreteert deze waarnemingen (denkt). Om je drukke denkgeest te kalmeren leer je daarom af te stemmen op wat je waarneemt b.v. aan lichamelijke gevoelens en sensaties. Omdat je dan even minder oordeelt wordt de ‘mentale grip’ op je leven daardoor gevoelsmatig  losser en voor sommige mensen voelt dat letterlijk ‘zweverig’. Dit geldt met name voor mensen met een grote controle behoefte.

Word je niet heel erg passief van Markfulness?

Dat kan inderdaad soms het geval zijn. Er zijn twee ‘valkuilen’ bij het beoefenen van Mindfulness. De ene valkuil is dat je teveel je best doet waardoor je te gespannen blijft. De andere valkuil is dat je iets te weinig aandachtig bent waardoor je in slaap dreigt te vallen. Dat gebeurt snel als je erg moe bent.

Wanneer je de balans leert te bewaren en ‘niet te weinig’ en ook ‘niet teveel doet’, dan blijf je mentaal alert en zal je merken dat je helderheid en een energiestroom toeneemt.

Wat heb ik aan Markfulness als ik al ontspanningstechnieken heb geleerd?

Ontspanningstechnieken helpen goed als je gespannen bent: je gebruikt je vermogen om te ontspannen. Je doet een oefening. Maar het is een beetje te vergelijken met het blussen van de brand; je bent actief bezig om je spanning te verminderen en als je even niet oplet dan is de spanning zo weer terug.

Met Markfulness pak je het probleem meer bij de wortel aan. Je bereikt ontspanning door ‘niet-doen’. Je start met wat je waarneemt aan zintuiglijke signalen, je bent niet bezig om iets aan jezelf te veranderen!. Dat heeft als effect dat je geestelijk en lichamelijk ontspant.. Daarnaast wordt je helderder in je hoofd en krijg je meer inzicht / bewustzijn. Je leert daardoor anders om te gaan met stress en stressvolle gedachten en je reageert veel bewuster en minder ‘automatisch’.

Is Mindfulness religieus?

Nee. Mindfulness is wel afkomstig uit diverse Oosterse spirituele meditatieve disciplines die meer dan 2500 jaar oud zijn, maar de oefeningen zijn door Jon Kabat-Zinn ontdaan van hun religieuze context. In de kern is Mindfulness een wetenschappelijke observatie techniek waar iedereen gebruik van kan maken om tot rust te komen en zijn/haar geest te aanschouwen, ongeacht religie.

Kun je onrustig worden van oefenen met aandacht?

Dat kan heel goed, zeker in het begin. Want bij de eerste keren oefenen word je je bewust van wat er allemaal aan gedachten en gevoelens in je omgaat. Een dat is vaak heel veel. En veel van ons denken is aangeleerd in een periode waarin het nodig was om, vaak als kind, onwenselijke gevoelens buiten de deur te houden. En die gevoelens komen geleidelijk aan meer in je bewustzijn. Als volwassene kan met deze – destijds voor een kind – moeilijke gevoelens effectief leren omgaan. Als je op de ‘automatische piloot’ leeft heb je dat veel minder door. Door het oefenen wordt je de altijd aanwezige onrust eerst bewust en na verloop van tijd wordt je juist rustig.

Wat is het verschil met meditatie?

In de eerste fase van Markfulness leer je loskomen van de continue maalstroom van gedachten. In de literatuur wordt dat ook wel ‘wakkerte’ of ’thuiskomen in jezelf’ genoemd. Je leert je geest te kalmeren zodat je tot rust komt. De techniek om dit te bereiken is heel eenvoudig: je richt je aandacht op zintuiglijke sensaties. Uitgangspunt hierbij is dat je maar één ding tegelijk kunt doen.

In de tweede fase van Markfulness leer je om inzicht te krijgen in jezelf. Waardoor schiet je keer op keer weer in de maalstroom van gedachten? Je onderzoekt wat in jou toch steeds onrust veroorzaakt. Vaak zijn dat automatische gedachten en overtuigingen die je beperken om te leven zoals je graag zou willen leven. Je leert zicht krijgen op negatieve gedachtes en overtuigingen, op gevoelens, op onderliggende behoeftes, verlangens en waarden die voor jou belangrijk zijn. Je leert begrijpen waarom je je steeds aanpast of wegcijfert, waarom je je klein maakt.

De derde fase van Mindfulness heet Meditatie en is alleen geschikt voor mensen die zich spiritueel verder willen ontwikkelen. In Meditatie leer je herkennen dat je veel ruimer bent dan de identificatie met je ego. Je leert rusten in de openheid van je geest. Je kunt hierover meer lezen op de pagina ’meditatie’.

Moet ik op een meditatiekussen zitten?

Nee hoor. Het gaat erom dat je op een ontspannen en comfortabele wijze je oefeningen kan doen. Het voordeel van een zit op een meditatiekussen is dat je met een rechte rug kan zitten. Daardoor houd je de oefening beter vol en blijf je helderd in je hoofd.

Mag ik op een stoel zitten?

Natuurlijk! Het gaat erom dat je op een ontspannen en comfortabele wijze je oefeningen kan doen. Dat kan zowel op een meditatiekussen maar ook gewoon op een stoel.

Mag ik de oefeningen liggend doen?

Liever niet. Mindfulness oefeningen hebben inzicht en bewustzijns verhoging tot doel. Daarnaast hebben ze over het algemeen ook een effect van ontspanning. Als je ligt, zal je door deze ontspanning snel geneigd zijn om in slaap te vallen waardoor je misschien wel lekker uitgerust bent, maar van toegenomen bewustzijn, helderheid en inzicht geen sprake is. Dus wel lekker thuis liggend op bed doen als je (in)slaapproblemen hebt, maar niet hier in deze training.

Wat voor een oefeningen worden er gedaan?

Er zijn talloze vormen van aandachtsoefeningen bekend. Markfulness leert je vooral een mentale houding aan, van “aandachtig zijn bij wat er is”. Dat betekent dat je het overal bij kan toepassen: bij het lopen, bij het koken, tijdens het tuinieren, tijdens je spreken etc. etc.

De oefeningen die mijn voorkeur hebben zijn: verschillende bewegingsoefeningen, zit-oefeningen, geleide visualisaties, zelfmassage, ademoefeningen, etc.

Ik laat mij ook regelmatig inspireren door mijn cursisten: die hebben zelf soms prachtige inspirerende oefeningen. Als we die uitvoeren dan heeft de hele groep daar plezier van.

Op welk tijdstip kan ik het beste oefenen?

Elk tijdstip is goed, maar is wel belangrijk dat je uiteindelijk een vast tijdstip kiest om een routine op te bouwen die je helpt om het oefenen te vergemakkelijken. Je kunt zowel in de ochtend, overdag als ’s avonds mediteren.

Het voordeel van ’s ochtends oefenen is dat je heerlijk rustig aan je dag begint. Mocht je geen ochtendmens zijn dan kun je ook ’s avonds voor het slapen gaan mediteren. Maar pas op! Wanneer je te moe bent kun je tijdens de meditatie in slaap vallen!

Ik raad je aan vooral verschillende momenten uit te proberen en te kijken welk moment van de dag voor jou het beste werkt. Dus het is goed om voor jezelf een vaste routine op te bouwen. Een vast tijdstip en een vaste plek om te mediteren helpen je om sneller en beter te focussen. Je zult deze plek gaan associëren met rust en ontspannenheid. Daarnaast helpt regelmaat je met het vasthouden van je nieuwe routine.

Moet ik speciale kleding aantrekken?

Nee (en Ja). Ik raad je aan om loszittende comfortabele kleding aan te trekken tijdens het oefenen. Als dit niet lukt omdat je bijvoorbeeld op kantoor bent is het aan te raden je meditatiehouding aan te passen, waardoor je kleding niet gaat knellen.

Wat moet ik allemaal aanschaffen voor de Mindfulness?

Niets. In principe heb je alleen jezelf en je ademhaling nodig. Je kunt namelijk overal mediteren of Markful leven.

Kan ik meedoen als ik een lichamelijke beperking heb?

Ja. In principe kan iedereen meedoen mits je kunt traplopen. Mail mij als je gebruik maakt van een rolstoel en je toch mee wilt doen. Ik ga dan op zoek naar een aangepaste locatie!

Waarom is deze training specifiek voor sensitieve vrouwelijke 30+’ers.

Het belangrijkste voordeel van deze training is dat de andere deelnemers ook drukke dertig-plussers zijn. Het uitwisselen van levens ervaringen en tips is daarom veel interessanter.

Deze training is bedoeld voor hoog sensitieve ondernemende vrouwen, in de leeftijd van 30 – 55 jaar.

Voor vrouwen die genoeg hebben om zich in allerlei bochten te wringen om maar te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de omgeving. Die genoeg hebben om zoveel van zichzelf te eisen (en zo perfect). Voor vrouwen die de drukte in hun hoofd willen loslaten zodat ze weer leren ontspannen en genieten.

Voor vouwen die het onderste uit de kan willen halen en hun leven maximaal benutten, zodat dromen en verlangens realiteit worden en een succesvol leven binnen handbereik ligt.

Ik ben 25 jaar oud. Mag ik dan meedoen?

Ja, als jij je herkent in de beschrijvingen en voorbeelden over drukke dertigers, dan kun je natuurlijk meedoen met deze training. Datzelfde geldt voor mensen die net iets ouder zijn dan 55 jaar.

Ik ben een man, mag ik dan meedoen?

Ja, als jij een man bent die genoeg er van heeft om zich in allerlei bochten te wringen om maar te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de omgeving. Een man die genoeg heeft om zoveel van zichzelf te eisen (en zo perfect). Als jij de drukte in je hoofd wil loslaten zodat je weer kan ontspannen en genieten.

Als jij een man bent die het onderste uit de kan wil halen en zijn leven maximaal wil benutten, zodat dromen en verlangens realiteit worden en een succesvol leven binnen handbereik ligt.

Waarom vind de training in een groep plaats?

Het belangrijkste voordeel van een groep is dat het uitwisselen van levens ervaringen en tips. Je leert van elkaars standpunten en ervaringen én je merkt dat je niet de enige bent die met problemen worstelt. Dat geeft herkenning en steun.

Wat is de grootte van de groep?

De groepsgrootte bedraagt minimaal zes en maximaal twaalf personen. Dit om iedereen de juiste aandacht te kunnen geven. Iedereen krijgt hierbij de kans mee te doen zonder verloren te gaan in de groep.

Moet ik ook persoonlijke dingen in de groep bespreken?

Nee, dat mag!. Iedereen is vrij zich te uiten of om zaken voor zich te houden. Ik zal je wel uitnodigen om te komen als je met iets zit, maar je zult nooit aangespoord worden om zaken te bespreken die voor jou privé zijn. Alles wat we delen moet de gehele groep ten goede komen en dat blijft natuurlijk geheim!

Kan ik naast de Markfulness training nog extra verdieping krijgen?

Ja. Er zijn verschillende mogelijkheden om naast de Markfulness training ook persoonlijke coaching te krijgen. Daarin bekijken we dan samen waar jouw behoeften liggen en wat het beste bij jouw vraag past. Je kunt denken aan een verdiepende workshop of training waarin je door middel van dialoog, oefeningen en ervaringsleren jouw thema verder onderzoekt.

Is er een inhaal mogelijkheid voor gemiste lessen?

In principe niet, tenzij er sprake is van een nare gebeurtenis in de persoonlijke sfeer zoals ziekte, een ongeval of overlijden in de familie. Dit ter beoordeling door de docent.

Wat als de training voorbij is?

Afhankelijk van welk traject je gekozen hebt, stopt de training na vier of na acht weken. Als het goed is heb je geleerd om anders te kunnen kijken naar jezelf en je omgeving.

Regelmatig wil een groep doorgaan op thema’s als: “stop met aardig zijn”, effectief grenzen leren stellen, geweldloze communicatie, omgaan met oude pijn in relatie tot mijn ouders, andere familieleden, mijn partner. Of wil men eens per twee weken een meditatie les blijven volgen.

Er vind aan het einde altijd een uitgebreide evaluatie plaats en er wordt gekeken na een passend vervolg traject (indien aan de orde).

Waar moet ik op letten bij het kiezen voor een Mindfulness training?

Mindfulness is hot en dat zie je in het aanbod. Bovendien is Mindfulness een breed begrip en geen beschermde naam.

De beste informatie, of een training zoals Markfulness bij jou aansluit, krijg je van mensen die jou kennen én die de training al een keer gevolgd hebben. De beste garantie is een aanbeveling! Verder kun je kijken of degene die deze training geeft jou aanspreekt en welke ervaring hij/zij heeft in het geven van trainingen en het begeleiden van mensen!

Kunnen jullie mij helpen om Markfulness op mijn werk te introduceren?

Nou, dat hangt af van de bedrijfscultuur en wat het management met deze cursus wil bereiken. Het is belangrijk dat de training wordt afgestemd op de werksituatie maar het is ook belangrijk dat ik het met die organisatie zie zitten. Wat wil jij bereiken met jouw bedrijf, jouw afdeling of met een paar collega’s? De mogeljikheden zijn divers:

• Markfulness introductieworkshop
• Markful leiderschapstraining
• Markfulness 8 weken programma
• Markfulness weekend
• Markfulness lunchmeditatie
• Individuele Markfulness training

Uiteraard wordt de invulling van het programma afgestemd op jouw wensen, de doelgroep en bedrijfscultuur. Ik maak graag een offerte op maat! In co-creatie stellen we samen de concrete invulling van het programma samen zodat het volledig aansluit op de doelgroep en de specifieke vraag. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met me op via het contactformulier of bel me op: 0645 818 810.

Hoe meld ik mij aan?

Door het invullen van het formulier op de website. Je ontvangt daarna een e-mail ter bevestiging. Vervolgens neem ik contact met je op om de telefonische intake in te plannen. Dit gesprek is gratis en vrijblijvend. Samen bepalen we jouw focus voor het programma. In uitzonderlijke gevallen tijdens of na het kennismakingsgesprek, kan het zijn dat ik je adviseer om niet aan de training deel te nemen.

Inschrijving voor mindfulnessactiviteiten is alleen mogelijk door het volledig invullen en opsturen van een inschrijfformulier via de website. Bij inschrijvingen via de website heb je het wettelijke recht om binnen 14 dagen na de boeking, zonder opgave van reden, te annuleren, en ontvang je het volledige eventueel betaalde bedrag terug. Heb je een inschrijfformulier ingevuld en zijn die 14 dagen verstreken, dan heb je je definitief opgegeven en ben je verplicht de deelnamekosten te betalen. Tot 4 weken voor de start van de training kun je je deelname annuleren tegen betaling van € 50,= administratiekosten.
De deelnemerslijst wordt samengesteld op basis van de volgorde van binnenkomst van betaling. Door te laat voldoen van de deelnamekosten riskeer je dat je plaats naar een ander gaat.

Bij onvoldoende inschrijvingen, een training, therapie of cursus in groepsverband behoud ik mij het recht voor om te annuleren of uit te stellen. Indien door dit uitstellen de deelnemer niet in staat is aan de groep deel te nemen, dan wordt het volledige deelnamegeld gerestitueerd.

Wanneer moet ik betalen?

Als je aanmelding geaccepteerd is, ontvang je een factuur voor de betreffende training. Je word verzocht deze factuur binnen 14 dagen te betalen. Zodra de factuur is voldaan, is je inschrijving pas helemaal compleet! 

Zijn er algemene voorwaarden?

Jazeker. Je kan ze hier downloaden, maar je kan ook op de algemene voorwaarden pagina kijken.

Wordt Mindfulness vergoedt door mijn werk?

Soms. Dit is afhankelijk van het budget dat jouw bedrijf hiervoor ter beschikking heeft gesteld. Soms is het ook afhankelijk van de mate waarin dit bijdraagt aan jouw herstelprogramma en vaak ook van de mate waarin je arbeidsongeschikt bent. Soms is de deelname aan de cursus ingebed in een pakket dat ook gepaard met sessies individuele coaching / begeleiding.

Wat is de tijdsinvestering?

De tijdsinvestering is afhankelijk van het resultaat dat jij wilt bereiken. De lessen duren 1,5 uur. Als je wilt kun je je meditatie dagelijks herhalen (20 minuten per dag), belemmerende overtuigingen onderzoeken (10 tot 15 minuten per dag), opschrijven waar je vastloopt (5 minuten per dag), successen vieren (5 minuten per dag). Grofweg kun je uitgaan van een investering van 45 minuten per dag. Leren mediteren is net als het leren van elke andere nieuwe vaardigheid, zoals het leren van bijvoorbeeld autorijden. Bij de een gaat het sneller dan bij de ander en het lukt vaak niet in een keer. Maar over het algemeen geldt: des te meer je traint, des te meer je eruit haalt! 

Wordt Mindfulness vergoedt door mijn zorgverzekeraar?

Nee, meestal niet, maar check vooral de voorwaarden bij je zorgverzekeraar.
Maar als de begeleiding individueel gegeven wordt kan dit soms, afhankelijk van je polisvoorwaarden, TOCH worden vergoedt door je zorgverzekeraar.

Neem hiervoor contact met mij op!

Ik heb een vraag die er niet tussen staat……

Staat jou vraag er niet bij?

Stel deze dan alsnog!
[contact-form-7 404 "Not Found"]

Comments are closed.