Creëer gunstige omstandigheden voor jezelf

Creëer gunstige omstandigheden om te oefenen

Onder leiding van een leraar lukt het mij de laatste tijd redelijk gemakkelijk om rust en stilte in mijzelf te ervaren. Maar als ik dan de volgende dag deze meditatie thuis wilde herhalen, dan lukte dat me eigenlijk niet. Heel frustrerend. Ik vroeg mij af waar dat aan zou liggen, want ik hoor van meer mensen dat ze dit probleem hebben.

Als je bij iemand een meditatie volgt, dan ben je even los van je dagelijkse routine. Je bent in een andere ruimte dan je gewend bent, je ziet geen lijstjes van dingen die je nog moet doen (was, koken, strijk, schilderen), er zijn geen kleine ergernissen, je wordt niet afgeleid door je kinderen, man/vrouw of huisdieren.

Ik heb ontdekt dat je een aantal eenvoudige maatregelen kan nemen waardoor de kans op ‘succes’ in je meditatie een stuk toeneemt.

Stap 1: Creëer een eigen ruimte.
Heb jij een kamer over om een plek voor jezelf te maken, dat is het mooiste. Heb jij dat niet, kun je dan in een bestaande ruimte je eigen plek creëren? Bijvoorbeeld door meubilair te verschuiven, eventueel de gordijnen / luxaflex te sluiten. Je kan de ruimte ook jouw kleur geven door te werken met mooie kleden waarmee je storende invloeden camoufleert  (TV, boekenkast, strijkplank etc). Je kunt de ruimte ook ‘aankleden’ met  een cristal, een bos bloemen of iets anders dat jou inspireert. Je kan zelfs zorgen voor een zacht achtergrond sfeermuziekje.

Stap 2: Creëer een vrije tijdsruimte.
Zorg dat je niet gestoord kunt worden door: je mobiele telefoon, I-pad, je kinderen, je partner, de radio, de deurbel, een borende buurman, een pannetje eten dat beneden pruttelt, huisdieren. Als je een sfeermuziekje hebt opgezet: zorg dan dat het niet halverwege stopt.

Stap 3: Creëer een routine.
Door te oefenen ben je bezig met het aanleren van nieuw gedrag. Dat vraagt inspiratie, moed, doorzettingsvermogen en vertrouwen. Je kan jezelf helpen door dit nieuwe gedrag te koppelen aan iets wat je al kan door dit ná of vóór een andere routine uit te voeren. B.V. vóór het tandenpoetsen, ná de hond uitlaten, ná het opstaan, vóór het koffie drinken.

Stap 4: Herhaal regelmatig.
Voor de meeste sporters geldt: des te frequenter en des te langer je traint, des te meer jij je conditie en techniek verbeterd en gunstige omstandigheden schept voor succes. OK, er zijn natuurtalenten die met 3x per week trainen wereldkampioen kunnen worden, maar voor mij geldt in ieder geval: vaak doen.
Wat is dan het beste om te doen? Daar is maar één antwoord op: wat voor jou het beste werkt! Dat betekent dus: experimenteren.
– Is dat elke dag dertig minuten mediteren?
– Is dat elke dag vijf minuten oefenen?
– Is dat drie keer per dag vijf minuten oefenen?
– Is dat drie keer per week twintig minuten oefenen?
– Is dat een Mindful Moment (MM) van 20 seconden?

Stap 5: Zie elke aandachts oefening als een experiment.
Herinner jezelf dat je in een laboratorium opstelling bent met jezelf, ongeacht de oefening die je doet. Streef dus niet naar resultaat. Laat je inspanning en zorgelijkheid los ‘dat er iets niet goed is’.
In dat experiment kun je vaak beter waarnemen als je niet gehinderd wordt door knellende aankleding zoals: horloge bandje, ketting, armband, broekriem, strakke broek/jurk, schoenen e.d.

Ik ben benieuwd of jij zelf ook nog iets hebt ontdekt dat behulpzaam voor je is en dat je wilt delen met de andere lezers. Je bent uitgenodigd om je reactie achter te laten in het commentaar veld hieronder:

No comments yet.

Geef een reactie